Факултет физичког васпитања и спорта / Faculty of Physical Education and Sport
Трајни URI за ову колекцију
Потражи
Прегледај Факултет физичког васпитања и спорта / Faculty of Physical Education and Sport по Аутор "Србољуб Вуковић"
Резултати по страници
Опције сортирања
-
СтавкаЕфекти програмираног вежбања по моделу школице спорта на развој моторичких вештина и физичке форме повезане са здрављем предшколске деце/(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2023) Србољуб ВуковићПоследњих година значај физичке активности и вежбања у раном развоју деце добија значајну пажњу. Циљ овог истраживања био је да се утврде ефекти програма базираног на спортским школама на моторичке способности и физичку форму повезану са здрављем код деце предшколског узраста. Узорак испитаника за истраживање чинило је 56 девојчица и 74 дечака предшколског узраста (6.03 ± 0.45 година). Деца експерименталне групе су била укључена у програм у трајању од 6 месеци, три пута недељно, док је контролна група пратила уобичајене активности у вртићу. Тест општег моторичког развоја – друго издање (ТГМД-2) је био алат за процену развоја моторичких вештина које захтевају технике обсервације. Физичка форма повезана са здрављем је била процењена тестовима чунасто трчање 4х10 м, скок удаљ из места, претклон на клупици, подизање трупа за 30 с, чунасто трчање 20 м при чему се гледао број пређених деоница као и пређени ниво. ANCOVA је показала да постоје разлике у свим анализираним варијаблама гледајући сирове податке теста ТГМД2 у корист експерименталне групе: Укупан скор за локомоторне вештине (p=0.01), Укупан скор за манипулативне вештине (p=0.01) и Укупан скор за све ТГМД- 2 тестове (p=0.01). Исти резултат је добијен за нормиране вредности ТГМД2 теста: Укупан резултат за локомоторне вештине (p=0.01), Укупан резултат за манипулативне вештине (p=0.01), Укупан резултат свих ТГМД-2 тестова (p=0.01) и Коефицијент моторичког развоја (p=0.01), и то у корист експерименталне групе. Што се тиче физичке форме повезане са здрављем, АНКОВА је показала значајну разлику у појединим варијаблама, при чему се може закључити да значајне разлике постоје само у варијаблама: Трчање 4x10 м (p=0.01), Cкок удаљ из места (p=0.04) и Подизање трупа за 30 с (p=0.01). У осталим варијаблама нису пронађене статистички значајне разлике. Може се закључити да постоје позитивни ефекти програма школе спорта на развој моторичких вештина код деце предшколског узраста након шестомесечног експерименталног програма, док у случају физичке форме повезане са здрављем није постигнут такав ефекат. Како су моторичке вештине кључни аспект развоја деце и играју изузетно важну улогу у њиховом физичком, емоционалном и когнитивном развоју, њихова процена је изузетно важна.