Факултет физичког васпитања и спорта / Faculty of Physical Education and Sport
Трајни URI за ову колекцију
Потражи
Прегледај Факултет физичког васпитања и спорта / Faculty of Physical Education and Sport по Наслов
Резултати по страници
Опције сортирања
-
СтавкаFunkcionalna pokretljivost i motoričke sposobnosti u funkciji usvajanja osnovnih tehnika specijalnog fizičkog obrazovanja/(Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet fizičkog vaspitanja i sporta Pale, 2023) Lazar VulinU ovom radu istraživana je funkcionalna pokretljivost i motoričke sposobnosti studenata Fakulteta bezbjednosnih nauka, Univerziteta u Banjoj Luci, koji su pohađali nastavu iz predmeta Specijalno fizičko obrazovanje 1, i njihov uticaj na usvajanje osnovnih elemenata karatea, džudoa i cjelokupnog programa SFO-a. Uzorak ispitanika činilo je 30 ispitanika muškog pola i 26 ispitanika ženskog pola. Međutim, ispitanici su podijeljeni na osnovu ocjenjenog dostignutog nivoa znanja iz navedenih programa, na slabije i bolje ocijenjene ispitanike, a ne na osnovu pola. U grupu slabije ocijenjenih ispitanika svrstani su ispitanici koji su u okviru programa ocijenjeni ocjenama 5, 6 i 7, a u grupu bolje ocijenjenih ispitanika svrstani su ispitanici koji su ocjenjeni ocjenama 8, 9 i 10. Baterija od 14 testova sastojala se od 7 testova kojima su procjenjivane funkcionalne sposobnosti ispitanika i 7 testova kojima su procjenjivane motoričke sposobnosti ispitanika. Ocjena dostignutog nivoa znanja iz programa karatea, džudoa i cjelokupnog SFO-a vršena je na osnovu plana i programa navedenog nastavnog predmeta. Uzorak varijabli činile su nezavisno i zavisno promjenljive varijable. U grupu nezavisno promjenljivih varijabli svrstane su varijable funkcionalne pokretljivosti i varijable motoričkih sposobnosti, a u grupu zavisno promjenljivih varijabli svrstane su konačne ocjene iz programa karatea, džudoa i cjelokupnog SFO-a. Istraživanjem dobijeni podaci obrađeni su deskriptivnim i komparativnim statističkim procedurama korišćenjem programa za statističku obradu podataka SPSS 20. Polazeći od predmeta i cilja istraživanja, moglo se pretpostaviti da će rezultati istraživanja ukazati na značaj i uticaj funkcionalne pokretljivosti i testiranih motoričkih sposobnosti na usvajanje odeđenih programskih sadržaja u okviru predmeta Specijalno fizičko obrazovanje 1. Nakon dobijenih i statistički obrađenih rezultata testiranja i ocjenjivanja došlo se do zaključaka da hipoteze H1, H1.1, H1.2, H2, H2.1 i H2.2 nije moguće u potpunosti prihvatiti, dok je hipotezu H moguće u potpunosti odbaciti. Rezultati istraživanja ukazuju na to da u procesu selekcije studenata dostignuti nivo nekih motoričkih sposobnosti mora biti eliminatornog karaktera, kao i na neophodnost uvođenja posebnog obaveznog nastavnog predmeta koji bi se isključivo bavio unapređenjem svih neophodnih motoričkih sposobnosti i vještina.
-
СтавкаTerapijski uticaj dry needling-a na miofascijalni bolni sindrom i kvalitet života/(Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet fizičkog vaspitanja i sporta Pale, 2024) Bojan PavlovićUvod: Dry needlinga koji se koristi u liječenju sportista za različite dijagnoze i stanja. Povećanje nivoa sportske aktivnosti koje se podrazumijeva u profesionalnom sportu, može značiti uporedni rast pridruženih faktora rizika, kako vanjskih tako i unutrašnjih, za pojavu miofascijalnog bolnog sindroma, hronične boli i smanjenih tjelesnih performansi, koje prati i smanjena kvaliteta života. Ciljevi istraživanja: Utvrditi najčešće trigger point kod miofascijalnog bolnog sindroma i najčešće indikacije za dry needling. Analizirati terapijski efikasnost dry needlinga na bol kod miofascijalnog bolnog sindroma. Analizirati snagu, obim i pokretljivost zahvaćenog mišića nakon tretmana dry needlinga. Analizirati uticaj dry needlinga na kvalitet života kod miofascijalnog bolnog sindroma. Na osnovu rezultata istraživanja ukazati na značaj dry needling i njegov pravilan terapijski protokol kako u opštoj populaciji, tako i kod profesionalnih sportista. Ispitanici i metode istraživanja: Ispitanike u ovom istraživanju predstavljaju pacijenti zdravstvene ustanove Master Fizikal sa dijagnozom miofascijalnog bolnog sindroma. U istraživanje je uključeno ukupno 100 punoljetnih ispitanika oba pola (50 rekreativnih sportista i 50 profesionalnih sportista). Kao instrumenti istraživanja koristili su se sociodemografski upitnik, VAS skala bola, manuelno mišićni test i SF 36 upitnik za ispitivanje kvaliteta života. Mjerenja su obavljena prije terapije i mjesec dana nakon terapije. Rezultati: Prosječna starosna dob ispitanika koji su se rekreativno bavili sportom je iznosila 36.22±9.04 godina, a prosječna starosna dob ispitanika koji se profesionalno bave sportom je iznosila 24.94±6.54 godina. Urađena je analiza manuelnog mišićnog testa u obje ispitivane grupe prije i nakon terapije dry needlingom. U obje ispitivane grupe došlo je do statistički značajnog poboljšanja. Prosječna vrijednost VAS skale u grupi ispitanika koji se bave rekreativno sportom prije terapije je iznosila 6.88±1.63, a nakon terapije 2.98±1.80. Prosječna vrijednost VAS skale boli u grupi ispitanika koji se bave sportom profesionalno prije terapije je iznosila 6.68±1.58, a nakon terapije 3.36±1.75. Svi parametri SF – 36 upitnika su značajno poboljšani nakon terapije. Zaključak: Dry needling kao modalitet liječenja dovodi do smanjenja boli i jačanja snage, obima i pokretljivosti zahvaćenog mišića, sa direktanim uticajem na sportske performanse.
-
СтавкаTjelesna kompozicija i eksplozivna snaga mladih košarkaša/(Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet fizičkog vaspitanja i sporta Pale, 2022) Milan AnđelićKošarka je timska sportska igra, u kojoj u istom momentu, na terenu kordinirano i planski djeluje pet igrača istog tima sa zajedničkim ciljevima, zadacima i obavezama. Tim čini sinteza djelovanja individualnih sposobnosti igrača. Košarka svojom strukturom favorizuje igrače određenih morfoloških karakteristika i motoričkih sposobnosti a naročito situacione uspješnosti. Ako se osim motoričkih sposobnosti procjenjuje uspješnost bavljenja košarkom, dolazi se do podataka, da na kvalitet igre utiču neke motoričke dimenzije koje čine razliku u stepenu uspješnosti igrača. Morfološke karakteristike su posebno izražene kod košarkaša sa specifičnom građom tijela, sa naglašenim antropometrijskim mjerama poput visine tijela, širine ramena, dužine ruku itd. Cilj istraživanje je da sa utvrdi koliki je uticaj i povezanost tjelesne kompozicije na eksplozivnu snagu košarkaša kadetskog i juniorskog uzrasta, kao i razlike u odnosu na njihovu igračku poziciju. Istraživanjem je obuhvaćen uzorak od 100 mladih košarkaša, podijeljen u dva subuzorka. Prvi subuzorak obuhvatio je 50 košarkaša kadetskog uzrasta, dok je drugi subuzorak obuhvatio 50 košarkaša juniorskog uzrasta. Prema rezultatima naše studije, tjelesnu kompoziciju kao i motoričke sposobnosti a naročito eksplozivnu snagu treba učestalo provjeravati kao povratnu informaciju nivoa treniranosti i pomoć pri selekciji igrača. Krucijalni problem za selekciju košarkaša je ulazak djece u pubertet, iz razloga što djeca u ovom periodu napreduju u svim segmentima antropološkog statusa. Samim tim, period ulaska u pubertet kao i tempo sazrijevanja je različit, pa treneri moraju da prihvate slojevit proces otkrivanja talenta. Prema tome, akcenat treba staviti na dugoročan proces razvoja, kako bi se omogućio bolji uspjeh u seniorskom uzrastu.
-
СтавкаАнализа контрактилних карактеристика мишића мерених методом тензиомиографије (ТМГ) код фудбалера Суперлиге Србије/(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2023) Лазар ПајовићЦиљ истраживања: Истраживачки циљ у оквиру ове докторске дисертације односи се на утврђивање разлика код контрактилних карактеристика мишића, уз помоћ методе тензиомиографије, на примерима фудбалских играча Суперлиге Србије. Увод: Спроведена истраживања у свету и у Србији базирана су на истраживању значаја методе тензиомиографије по спортисте у фудбалу, али и друге спортске раднике, укључене у тренажни и селекциони процес. Фудбал је у великој мери комплексан спорт, и као таквом, потребно је вршити бројне анализе, између осталих анализирати карактеристике позиције играча, као и контрактилних карактеристика мишића методом тензиомиографије. Наведена метода у све већој мери се користи приликом процене функционалних и механичких својстава мишића. Meтод: У раду је прмењена квазиекспериментална метода истраживања. Анализом тренутног статуса мерених контрактилних карактеристика мишића утврђена је разлика између фудбалера различитих играчких позиција и ниво функционалне асиметрије мишића. Узорак испитаника чинило је 80 фудбалера из 4 фудбалска клуба Суперлиге Србије, узраста од 18 до 30 година. Тестирања на испитаницима је извршено методом тензиомиографије (TMГ). Резултати: Увидом у резултате истраживања.... Закључак: Резултати спроведеног истраживања у овиру ове докторске дисертације указују да процес вођеног тренинга, као и селекције играча треба да се базира на истоветном режиму, без обзира на играчку позицију.
-
СтавкаЕфекти програмираног вежбања по моделу школице спорта на развој моторичких вештина и физичке форме повезане са здрављем предшколске деце/(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2023) Србољуб ВуковићПоследњих година значај физичке активности и вежбања у раном развоју деце добија значајну пажњу. Циљ овог истраживања био је да се утврде ефекти програма базираног на спортским школама на моторичке способности и физичку форму повезану са здрављем код деце предшколског узраста. Узорак испитаника за истраживање чинило је 56 девојчица и 74 дечака предшколског узраста (6.03 ± 0.45 година). Деца експерименталне групе су била укључена у програм у трајању од 6 месеци, три пута недељно, док је контролна група пратила уобичајене активности у вртићу. Тест општег моторичког развоја – друго издање (ТГМД-2) је био алат за процену развоја моторичких вештина које захтевају технике обсервације. Физичка форма повезана са здрављем је била процењена тестовима чунасто трчање 4х10 м, скок удаљ из места, претклон на клупици, подизање трупа за 30 с, чунасто трчање 20 м при чему се гледао број пређених деоница као и пређени ниво. ANCOVA је показала да постоје разлике у свим анализираним варијаблама гледајући сирове податке теста ТГМД2 у корист експерименталне групе: Укупан скор за локомоторне вештине (p=0.01), Укупан скор за манипулативне вештине (p=0.01) и Укупан скор за све ТГМД- 2 тестове (p=0.01). Исти резултат је добијен за нормиране вредности ТГМД2 теста: Укупан резултат за локомоторне вештине (p=0.01), Укупан резултат за манипулативне вештине (p=0.01), Укупан резултат свих ТГМД-2 тестова (p=0.01) и Коефицијент моторичког развоја (p=0.01), и то у корист експерименталне групе. Што се тиче физичке форме повезане са здрављем, АНКОВА је показала значајну разлику у појединим варијаблама, при чему се може закључити да значајне разлике постоје само у варијаблама: Трчање 4x10 м (p=0.01), Cкок удаљ из места (p=0.04) и Подизање трупа за 30 с (p=0.01). У осталим варијаблама нису пронађене статистички значајне разлике. Може се закључити да постоје позитивни ефекти програма школе спорта на развој моторичких вештина код деце предшколског узраста након шестомесечног експерименталног програма, док у случају физичке форме повезане са здрављем није постигнут такав ефекат. Како су моторичке вештине кључни аспект развоја деце и играју изузетно важну улогу у њиховом физичком, емоционалном и когнитивном развоју, њихова процена је изузетно важна.
-
СтавкаРазлике у антрополошком статусу деце основношколског узраста(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2022) Ацо ГајевићОсновни циљ овог рада био је да се на основу обављених пилот - истраживања деце основношколског узраста на територији београдске Oпштине Чукарица стекне увид у стање и тренд промена физичког развоја и физичке способности деце основношколског узраста, како би се опет успоставио и унапредио систем и метод периодичног праћења ових вредности у нашим школама. Секударни циљеви су се односили на утврђивање разлика мерених карактеристика физичке развијености и физичке способности у односу на пол и узрасне категорије ученика мерених 2014. године. Истраживање представља упоредну студију трансверзалног карактера 1717 деце, узраста од 7 до 14 година (880 дечака и 837 девојчица), екстраховане из популације ученика основних школа са Општине Чукарица, мерених 2009. и 2014. године. Мерни опсег дефинисан је на основу 11 варијабли подељених у 2 димензије које се односе на: 1) процену физичке развијености (телесна висина, телесна маса и телесно масени индекс) и 2) процену физичких способности (општа равнотежа, брзина алтернативних покрета, гипкост у зглобу кука, експлозивна снага мишића опружача ногу, статичка сила мишића прегибача шаке, репетитивна снага мишића трбуха и мишића прегибача у зглобу кука, статичка сила мишића руку и раменог појаса и агилност). За процену физичке развијености и способности коришћена је „ЕУРОФИТ“ батерија тестова, уз коришћење стандардизоване опреме, услова и техника мерења који су прописани од стране Комисије за развој спорта Савета Европе (Council of Europe, 1993). У односу на примарни циљ овог истраживања, мултиваријантна статистичка анализа је утврдила да на нивоу свих разреда између посматраних субузорака оба пола постоје значајне разлике у посматраним карактеристикама физичке развијености и физичке способности у функцији године мерења. Највеће просечне разлике у функцији године тестирања у односу на физичку развијеност забележене су код ученика трећег разреда (5.86% суфицита код ученика мерених 2009. године), а у односу на физичку способност код ученика шестог разреда (14.69% суфицита код ученика мерених 2009. године). Код девојака највеће просечне разлике у функцији године тестирања у односу на физичку развијеност забележене су код ученица другог и четвртог разреда (2.11% дефицита код ученица мерених 2009. године), а у односу на физичку способност код ученица шестог разреда (12.82% суфицита код ученица мерених 2009. године). АНОВА линеарна регресиона анализа утврдила је да у односу на тренд промена постоји генерална статистички значајна разлика свих испитиваних карактеристика на нивоу F=208.178, p=0.000 и F=197.900, p=0.000 код дечака и девојчица мерених 2009. године, и на нивоу F=222.865, p=0.000 и F=179.934, p=0.000, код дечака и девојчица мерених 2014. године. Потребно је посебно нагласити да је код оба пола утврђена значајна тенденција мењања посматраних карактеристика физичких способности код деце мерене 2014. године у односу на иницијални стратум узорка мереног 2009. године. Поред тога, резултати овог истраживања су показали да постоји значајна разлика у посматраним карактеристикама физичке развијености и физичке способности испитаника мерених 2014. у финкцији пола. На генералном нивоу може се закључити да наши основношколци и даље бележе резултате по којима физичке способности не прате на адекватан начин физички развој. Мере које треба предузети за побољшање физичких способности деце треба усмерити на повећање ефикасности програма физичког васпитања у школама, с једне стране (број часова, бољи услови и доступност коришћења школских објеката, адекватнији програм и његова примена од 1. разреда основне школе, повећање броја ваннаставних физичких активности...), а са друге стране на мере које се односе на друштвену заједницу и обезбеђење бољих услова за бављење спортом.
-
СтавкаРазлике у моторичким способностима у зависности од нивоа ухрањености код ученика основне школе у Црној Гори/(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2022) Новица ГардашевићПроблем преухрањености и гојазности све је присутнији међу ученичком популацијом широм свијета. У којој мјери прекомјерна тежина тијела утиче на развој дјеце школског узраста и какав је однос прекомјерне тежине на антрополошке способности и карактеристике ученика, недовољно су истражена подручја и поред чињенице да је претходно наведено предмет многих истраживања у свијету. Циљ истраживања је утврдити ниво ухрањености ученика различитог узраста и пола, као и међусобни однос нивоа ухрањености и моторичких способности ученика од 2. до 8. разреда основне школе. Узорак испитаника извучен је из популације ученика основне школе у Црној Гори, гдје је узорком било обухваћено 1084 испитаника, од чега 529 мушког пола и 555 женског пола, просјечне старости од 7,51 (Sd=0,29) до 13,41 (Sd=0,34) године. Узорак испитаника подијељен је на субузорке на основу критеријума: узраста, пола и нивоа ухрањености. Варијабле истраживања подијељене су на варијабле за процјену нивоа ухрањености (висина и тежина тијела, индекс тјелесне масе и перцентили) и варијабле за процјену моторичких способности (EUROFIT батерија тестова: фламинго, тапинг руком, претклон у сједу, скок у даљ из мјеста, динамометријски стисак шаке, лежање - сјед за 30 секунди, издржај у згибу, чунасто трчање 10x5 метара и шатл ран 20 метара). Статистичким пакетом SPSS 26, обрађени су резултати добијени теренским мјерењем. Првенствено је спроведена обрада резултата на нивоу дескриптивне статистике гдје су дефинисани централни и дисперзиони параметри резултата, док је тестирање дистрибуције резултата реализовано примјеном Колмогоров- Смирновог теста. Разлике у нивоу ухрањености испитаника као и разлике у моторичким способностима у односу на ниво ухрањености, утврђене су примјеном Ман Витнијевог У теста и Крускал Волисовог теста. Резултати истраживања показали су да велики проценат ученика основне школе оба пола има вишак килограма у односу на своју висину, испољен кроз преухрањеност или гојазност. Такође, резултатима је утврђено да је процентуално већи број гојазних дјечака у другом, четвртом и шестом разреду у односу на дјевојчице док је у осмом разреду тај проценат на страни дјевојчица. Неухрањеност је континуирано на страни дјевојчица у односу на дјечаке. Разлике у нивоу ухрањености између ученика истог пола и различитог узраста, нијесу утврђене. Такође, утврђено је да постоје статистички значајне разлике у моторичким способностима између нормално ухрањених и преухрањених-гојазних ученика оба пола и да се те разлике додатно испољавају одрастањем ученика, односно да су присутније у старијим разредима. Постигнућа ученика у резултатима моторичких тестова углавном су испод просјека у односу на ученике истог пола и узраста из европске популације ученика. Закључци истраживања указали су на проблем очигледно присутне пандемије гојазности и преухрањености у Црној Гори. Такође, резултати су потврдили нека досадашња истраживања која упућују на тренд пораста гојазности у медитеранским европским земљама и земљама са средњим и нижим економским стандардом каква је и Црна Гора. Недостатак системског праћења нивоа ухрањености ученика, усаглашавања критеријума праћења нивоа ухрањенсоти и односа нивоа ухрањености са моторичким способностима ученика у Црној Гори је проблем којем је систематичније неопходно приступити поготово након пандемије COVID-19.
-
СтавкаУтицај наставе физичког васпитања на развој моторичких способности и побољшање здравственог стања код особа са сметњама у развоју/(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2024) Нино МанојловићУвод: Деца са сметњама у развоју имају мање физичких активности у поређењу са својим вршњацима у типичном развоју те проводе више слободног времена у седентарним активностима. Ова деца често имају одложен развој грубе моторике, мање вештине у равнотежи и координацији и лошу кардиоваскуларну кондицију у поређењу са својим вршњацима са типичним развојем, што би све потенцијално могло да се побољша учешћем у физичкој активности. Циљ: Циљ ове студије је да се систематски, кроз батерију тестова сагледа колики је утицај примењеног програма наставе физичког васпитања за децу са сметњама у развоју на моторичке и функционалне способности деце са сметњама у развоју. Метод: Узорак испитаника чинило је укупно 30 испитаника, мушкког (N=15) и женског (N=15) пола, са сметњама у развоју. Експериментална група је била подвргнута посебном тренажном програму поред редовних часова физичког васпитања, у трајању од три месеца, односно 12 недеља. За потребе овог истраживања су узети у обзир само они подаци испитаника који су редовно учествовали у тренажном процесу, односно који су редовно долазили на часове физичог васпитања и на додатни час секције физичког васпитања. Испитаници су тестирани пре и после спроведеног експерименталног програма. Резултати: Резултати су потврдили да антропометријски статус, одговара референтним вредностима за пол и узраст. Утврђене су статистички значајне разлике између антропометријских мера за процену волумена и масе тела и моторичких и функционалних способности испитаника на иницијалном и финалном мерењу. Резултати овог истраживања потврђују статистичи позитиван утицај екперименталног третмана на развој моторичких способности и побољшање здравственог стања код адолесцената са сметњама у развоју. Закључак: Физичка активност која је прилагођена могућностима адолесцената са сметњама у развоју, има позитиван утицај на развој моторичких способности и здравствени статус код ове посебне групе младих људи.