Докторске дисертације / Doctoral dissertations
Трајни URI за ову заједницу
Потражи
Прегледај Докторске дисертације / Doctoral dissertations по Тема "Children, EUROFIT, primary school age, physical development, physical ability"
Резултати по страници
Опције сортирања
-
СтавкаРазлике у антрополошком статусу деце основношколског узраста(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2022) Ацо ГајевићОсновни циљ овог рада био је да се на основу обављених пилот - истраживања деце основношколског узраста на територији београдске Oпштине Чукарица стекне увид у стање и тренд промена физичког развоја и физичке способности деце основношколског узраста, како би се опет успоставио и унапредио систем и метод периодичног праћења ових вредности у нашим школама. Секударни циљеви су се односили на утврђивање разлика мерених карактеристика физичке развијености и физичке способности у односу на пол и узрасне категорије ученика мерених 2014. године. Истраживање представља упоредну студију трансверзалног карактера 1717 деце, узраста од 7 до 14 година (880 дечака и 837 девојчица), екстраховане из популације ученика основних школа са Општине Чукарица, мерених 2009. и 2014. године. Мерни опсег дефинисан је на основу 11 варијабли подељених у 2 димензије које се односе на: 1) процену физичке развијености (телесна висина, телесна маса и телесно масени индекс) и 2) процену физичких способности (општа равнотежа, брзина алтернативних покрета, гипкост у зглобу кука, експлозивна снага мишића опружача ногу, статичка сила мишића прегибача шаке, репетитивна снага мишића трбуха и мишића прегибача у зглобу кука, статичка сила мишића руку и раменог појаса и агилност). За процену физичке развијености и способности коришћена је „ЕУРОФИТ“ батерија тестова, уз коришћење стандардизоване опреме, услова и техника мерења који су прописани од стране Комисије за развој спорта Савета Европе (Council of Europe, 1993). У односу на примарни циљ овог истраживања, мултиваријантна статистичка анализа је утврдила да на нивоу свих разреда између посматраних субузорака оба пола постоје значајне разлике у посматраним карактеристикама физичке развијености и физичке способности у функцији године мерења. Највеће просечне разлике у функцији године тестирања у односу на физичку развијеност забележене су код ученика трећег разреда (5.86% суфицита код ученика мерених 2009. године), а у односу на физичку способност код ученика шестог разреда (14.69% суфицита код ученика мерених 2009. године). Код девојака највеће просечне разлике у функцији године тестирања у односу на физичку развијеност забележене су код ученица другог и четвртог разреда (2.11% дефицита код ученица мерених 2009. године), а у односу на физичку способност код ученица шестог разреда (12.82% суфицита код ученица мерених 2009. године). АНОВА линеарна регресиона анализа утврдила је да у односу на тренд промена постоји генерална статистички значајна разлика свих испитиваних карактеристика на нивоу F=208.178, p=0.000 и F=197.900, p=0.000 код дечака и девојчица мерених 2009. године, и на нивоу F=222.865, p=0.000 и F=179.934, p=0.000, код дечака и девојчица мерених 2014. године. Потребно је посебно нагласити да је код оба пола утврђена значајна тенденција мењања посматраних карактеристика физичких способности код деце мерене 2014. године у односу на иницијални стратум узорка мереног 2009. године. Поред тога, резултати овог истраживања су показали да постоји значајна разлика у посматраним карактеристикама физичке развијености и физичке способности испитаника мерених 2014. у финкцији пола. На генералном нивоу може се закључити да наши основношколци и даље бележе резултате по којима физичке способности не прате на адекватан начин физички развој. Мере које треба предузети за побољшање физичких способности деце треба усмерити на повећање ефикасности програма физичког васпитања у школама, с једне стране (број часова, бољи услови и доступност коришћења школских објеката, адекватнији програм и његова примена од 1. разреда основне школе, повећање броја ваннаставних физичких активности...), а са друге стране на мере које се односе на друштвену заједницу и обезбеђење бољих услова за бављење спортом.