Разлике у антрополошком статусу деце основношколског узраста

Сличица
Датум
2022
Аутори
Ацо Гајевић
Наслов журнала
Журнал ISSN
Наслов волумена
Издавач
Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале
University of East Sarajevo, Faculty of Physical Education and Sport Pale
Апстракт
Основни циљ овог рада био је да се на основу обављених пилот - истраживања деце основношколског узраста на територији београдске Oпштине Чукарица стекне увид у стање и тренд промена физичког развоја и физичке способности деце основношколског узраста, како би се опет успоставио и унапредио систем и метод периодичног праћења ових вредности у нашим школама. Секударни циљеви су се односили на утврђивање разлика мерених карактеристика физичке развијености и физичке способности у односу на пол и узрасне категорије ученика мерених 2014. године. Истраживање представља упоредну студију трансверзалног карактера 1717 деце, узраста од 7 до 14 година (880 дечака и 837 девојчица), екстраховане из популације ученика основних школа са Општине Чукарица, мерених 2009. и 2014. године. Мерни опсег дефинисан је на основу 11 варијабли подељених у 2 димензије које се односе на: 1) процену физичке развијености (телесна висина, телесна маса и телесно масени индекс) и 2) процену физичких способности (општа равнотежа, брзина алтернативних покрета, гипкост у зглобу кука, експлозивна снага мишића опружача ногу, статичка сила мишића прегибача шаке, репетитивна снага мишића трбуха и мишића прегибача у зглобу кука, статичка сила мишића руку и раменог појаса и агилност). За процену физичке развијености и способности коришћена је „ЕУРОФИТ“ батерија тестова, уз коришћење стандардизоване опреме, услова и техника мерења који су прописани од стране Комисије за развој спорта Савета Европе (Council of Europe, 1993). У односу на примарни циљ овог истраживања, мултиваријантна статистичка анализа је утврдила да на нивоу свих разреда између посматраних субузорака оба пола постоје значајне разлике у посматраним карактеристикама физичке развијености и физичке способности у функцији године мерења. Највеће просечне разлике у функцији године тестирања у односу на физичку развијеност забележене су код ученика трећег разреда (5.86% суфицита код ученика мерених 2009. године), а у односу на физичку способност код ученика шестог разреда (14.69% суфицита код ученика мерених 2009. године). Код девојака највеће просечне разлике у функцији године тестирања у односу на физичку развијеност забележене су код ученица другог и четвртог разреда (2.11% дефицита код ученица мерених 2009. године), а у односу на физичку способност код ученица шестог разреда (12.82% суфицита код ученица мерених 2009. године). АНОВА линеарна регресиона анализа утврдила је да у односу на тренд промена постоји генерална статистички значајна разлика свих испитиваних карактеристика на нивоу F=208.178, p=0.000 и F=197.900, p=0.000 код дечака и девојчица мерених 2009. године, и на нивоу F=222.865, p=0.000 и F=179.934, p=0.000, код дечака и девојчица мерених 2014. године. Потребно је посебно нагласити да је код оба пола утврђена значајна тенденција мењања посматраних карактеристика физичких способности код деце мерене 2014. године у односу на иницијални стратум узорка мереног 2009. године. Поред тога, резултати овог истраживања су показали да постоји значајна разлика у посматраним карактеристикама физичке развијености и физичке способности испитаника мерених 2014. у финкцији пола. На генералном нивоу може се закључити да наши основношколци и даље бележе резултате по којима физичке способности не прате на адекватан начин физички развој. Мере које треба предузети за побољшање физичких способности деце треба усмерити на повећање ефикасности програма физичког васпитања у школама, с једне стране (број часова, бољи услови и доступност коришћења школских објеката, адекватнији програм и његова примена од 1. разреда основне школе, повећање броја ваннаставних физичких активности...), а са друге стране на мере које се односе на друштвену заједницу и обезбеђење бољих услова за бављење спортом.
The main goal of this paper was to gain insight into the state and trend of changes in physical development and physical abilities of primary school children based on Pilot studies of Primary School Children in the Belgrade Municipality of Cukarica, in order to re-establish and improve the system and method of periodic monitoring of these values in our schools. The secondary objective were to determine the differences between the measured characteristics of physical development and physical ability in relation to the gender and age categories of students measured in 2014. The research is a comparative study of the transversal character of 1717 children, aged 7 to 14 (880 boys and 837 girls), extracted from the population of primary school students from the Municipality of Cukarica, measured in 2009 and 2014. The measuring range is defined on the basis of 11 variables divided into 2 dimensions related to: 1) assessment of physical development (body height, body mass and body mass index) and 2) assessment of physical abilities (general balance, speed of alternative movements, flexibility in the hip joint, explosive strength of leg extensor muscles, static force of flexor muscles, repetitive muscle strength abdomen and flexor muscles in the hip joint, static force of arm and shoulder girdle muscles and agility). An "EUROFIT" battery of tests was used to assess physical development and fitness (physical ability), using standardized equipment, conditions and measurement techniques prescribed by the Council of Europe's Commission for the Development of Sport (Council of Europe, 1993). In relation to the primary goal of this research, Multivariate Statistical Analysis found that at the level of all classes between the observed subsamples of both gender there are significant differences in the observed characteristics of physical development and physical ability in the function of measurement year. The largest average differences in the function of the test year in relation to physical development were recorded in third grade students (5.86% surplus in students measured in 2009), and in relation to physical ability in sixth grade students (14.69% surplus in students measured in 2009) ). Among girls, the largest average differences in the function of the test year in relation to physical development were recorded in second and fourth grade students (2.11% deficit in female students measured in 2009), and in relation to physical ability in sixth grade students (12.82% surplus in female students). measured in 2009). ANOVA linear regression analysis found that in relation to the trend of change there is a general statistically significant difference of all examined characteristics at the level of F = 208,178, p = 0,000 and F = 197,900, p = 0,000 in boys and girls measured in 2009, and at the level of F = 222,865, p = 0,000 and F = 179,934, p = 0,000, for boys and girls measured in 2014. It is necessary to emphasize that in both gender there was a significant tendency to change the observed characteristics of physical abilities in children measured in 2014 in relation to the initial stratum of the sample measured in 2009. In addition, the results of this study showed that there is a significant difference in the observed characteristics of physical development and physical ability measured in 2014 in terms of gender. At the general level, it can be concluded that our primary school students continue recording the results according to which physical abilities do not adequately follow physical development. Measures to be taken to improve the physical abilities of children should be aimed at increasing the efficiency of physical education programs in schools, on the one hand (number of classes, better conditions and availability of school facilities, more adequate program and its implementation from the 1st grade of primary school, physical activities ...), and on the other hand to measures related to the social community for providing better conditions for playing sports.
Опис
Кључне речи
Деца, ЕУРОФИТ, основношколски узраст, физичка развијеност, физичка способност, Children, EUROFIT, primary school age, physical development, physical ability
Цитат