Факултет физичког васпитања и спорта / Faculty of Physical Education and Sport
Трајни URI за ову колекцију
Потражи
Прегледај Факултет физичког васпитања и спорта / Faculty of Physical Education and Sport по Аутор "Новица Гардашевић"
Резултати по страници
Опције сортирања
-
СтавкаРазлике у моторичким способностима у зависности од нивоа ухрањености код ученика основне школе у Црној Гори/(Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет физичког васпитања и спорта Пале, 2022) Новица ГардашевићПроблем преухрањености и гојазности све је присутнији међу ученичком популацијом широм свијета. У којој мјери прекомјерна тежина тијела утиче на развој дјеце школског узраста и какав је однос прекомјерне тежине на антрополошке способности и карактеристике ученика, недовољно су истражена подручја и поред чињенице да је претходно наведено предмет многих истраживања у свијету. Циљ истраживања је утврдити ниво ухрањености ученика различитог узраста и пола, као и међусобни однос нивоа ухрањености и моторичких способности ученика од 2. до 8. разреда основне школе. Узорак испитаника извучен је из популације ученика основне школе у Црној Гори, гдје је узорком било обухваћено 1084 испитаника, од чега 529 мушког пола и 555 женског пола, просјечне старости од 7,51 (Sd=0,29) до 13,41 (Sd=0,34) године. Узорак испитаника подијељен је на субузорке на основу критеријума: узраста, пола и нивоа ухрањености. Варијабле истраживања подијељене су на варијабле за процјену нивоа ухрањености (висина и тежина тијела, индекс тјелесне масе и перцентили) и варијабле за процјену моторичких способности (EUROFIT батерија тестова: фламинго, тапинг руком, претклон у сједу, скок у даљ из мјеста, динамометријски стисак шаке, лежање - сјед за 30 секунди, издржај у згибу, чунасто трчање 10x5 метара и шатл ран 20 метара). Статистичким пакетом SPSS 26, обрађени су резултати добијени теренским мјерењем. Првенствено је спроведена обрада резултата на нивоу дескриптивне статистике гдје су дефинисани централни и дисперзиони параметри резултата, док је тестирање дистрибуције резултата реализовано примјеном Колмогоров- Смирновог теста. Разлике у нивоу ухрањености испитаника као и разлике у моторичким способностима у односу на ниво ухрањености, утврђене су примјеном Ман Витнијевог У теста и Крускал Волисовог теста. Резултати истраживања показали су да велики проценат ученика основне школе оба пола има вишак килограма у односу на своју висину, испољен кроз преухрањеност или гојазност. Такође, резултатима је утврђено да је процентуално већи број гојазних дјечака у другом, четвртом и шестом разреду у односу на дјевојчице док је у осмом разреду тај проценат на страни дјевојчица. Неухрањеност је континуирано на страни дјевојчица у односу на дјечаке. Разлике у нивоу ухрањености између ученика истог пола и различитог узраста, нијесу утврђене. Такође, утврђено је да постоје статистички значајне разлике у моторичким способностима између нормално ухрањених и преухрањених-гојазних ученика оба пола и да се те разлике додатно испољавају одрастањем ученика, односно да су присутније у старијим разредима. Постигнућа ученика у резултатима моторичких тестова углавном су испод просјека у односу на ученике истог пола и узраста из европске популације ученика. Закључци истраживања указали су на проблем очигледно присутне пандемије гојазности и преухрањености у Црној Гори. Такође, резултати су потврдили нека досадашња истраживања која упућују на тренд пораста гојазности у медитеранским европским земљама и земљама са средњим и нижим економским стандардом каква је и Црна Гора. Недостатак системског праћења нивоа ухрањености ученика, усаглашавања критеријума праћења нивоа ухрањенсоти и односа нивоа ухрањености са моторичким способностима ученика у Црној Гори је проблем којем је систематичније неопходно приступити поготово након пандемије COVID-19.